Je hebt waarschijnlijk al gemerkt dat de inflatie meer dan 9% bedraagt en dat dit sommige sectoren zelfs nog hoger is (in energie zelfs een stijging van 40-60%!).
Dit betekent dat het geld dat je over hebt gewoon minder waard is.
Zie je (spaar)geld als een grote kom ijs.
Inflatie is als het verhogen van de temperatuur en het langzaam smelten van je ijsje_._
Het is echt een lastige. Als je € 100.000 op een bankrekening had, en je kijkt opnieuw naar die € 100.000 dan lijkt het er niets veranderd. Het voelt veilig. Het is er nog steeds.
Maar met die € 100.000 koop je niet meer hetzelfde als vorig jaar. Het bedrag is hetzelfde, maar de koopkracht is afgenomen. Zoals een batterij van je oude mobiele telefoon die maar 4 uur meegaat, zelfs na 'volledig opgeladen'.
En raad eens: dit heeft ook gevolgen voor de kosten van de materialen, alledaagse producten, diensten en zelfs personeelskosten (want de lonen moeten uiteindelijk toch een beetje mee).
Dus los ervan dat je reserves als ijs onder de zon smelten, verandert het ook alle prijzen waar we aan gewend zijn. Kort samengevat: alle prijzen nemen toe.
Hier is het punt:
Als maakbedrijf zul je daardoor de prijs van ieder product opnieuw moeten bekijken. Elke staffel moet worden herzien op basis van vaste kosten en variabele tarieven. En dat kan betekenen wat je mogelijk zelfs andere leveranciers moet zoeken, mogelijk met langere levertijden.
Kortom: onzekerheid in je prijzen en leverbetrouwbaarheid.
Daarom moet je een digitaal systeem voor je offerteprijzen hebben (dat niet in een Excel-sheet staat). En daarom moet je een dynamische planning hebben, geen wekelijkse MRP-run met verouderde gegevens.
Je moet dynamisch kunnen werken, zonder dat je dagen of uren bezig bent om alles weer handmatig te doen. Dat is een van de redenen waarom je moet digitaliseren. En beter begin je nu, want deze verschuivingen zijn niet tijdelijk.