Op de vraag wat voor bedrijf metaalbedrijven hebben, antwoorden de meeste ondernemers met een beschrijving van het metaal dat ze verkopen. Soms noemen ze de technieken die ze gebruiken. Maar zelden beschrijven ze het product.
Het verschil is dat het materiaal of de bewerking die de klant koopt vaak een algemeen goed is. Dit is een stuk bewerkt metaal of het gebruik van een machine. Het product is wat de klant voelt bij het plaatsen van bestellingen of het ontvangen van het product.
Het gaat hier om wat deze in jouw bedrijf ervaart, niet om het daadwerkelijke metaal.
Het maakt de klant niet uit hoeveel machine-uren je draait, hoeveel machines je hebt of hoe groot het team is. Ze geven alleen om de ervaring.
Het verschil begrijpen tussen materialen of bewerkingen versus het product is wat een geweldig bedrijf maakt.
Een digitale fabriek zorgt voor een beleving voor de klant. Dat is wat de klant koopt, niet alleen het metaal. De kwaliteit van het product maakt deel uit van de ervaring. Dat alles op rolletjes loopt, hoort ook bij de beleving.
Een digitale fabriek is meer dan alleen software koppelen voor efficiency. We kijken naar de beleving van de klant. Daarom zijn webportalen en ketenintegratie zo belangrijk: ze maken het voor jouw klanten makkelijker, leuker en sneller om zaken te doen.
Een goede ervaring zorgt ervoor dat de klant terug blijft komen naar jouw dienst. Idealiter met meer leuke, uitdagende en beter verdiende bestellingen.
Uiteindelijk kopen mensen gevoelens.
Hoe wil je dat je klanten zich voelen als ze zaken met je doen?