Wat is strategie voor een metaalbedrijf?
Veel ondernemers denken dat het gaat om meer machines, een fancy webportal of ketenintegratie. Maar dat is geen echte strategie. Dat is simpelweg proberen om 'beter' te zijn dan je concurrent.
Zoals strategie-expert Alex M H Smith in zijn boek zegt:
"Better equals the same."
Beter zijn, betekent vaak gewoon hetzelfde doen als anderen, maar net iets meer. En dat is niet genoeg om je echt te onderscheiden.
(Dit is een verdieping op onderstaande post.)
Wat is dan wél échte strategie?
Échte strategie gaat over het maken van keuzes. Het gaat over het vinden van jouw unieke superkracht en je hele bedrijf daarop richten. Het betekent ook dat je bewust kiest wat je níet meer doet.
Hoe vind je jouw strategische superkracht?
Stel jezelf deze vragen:
- Welke specifieke klanten wil je bedienen?
- Wat kun jij wat anderen in de regio niet kunnen?
- Welke van je vaardigheden zijn echt uniek?
- Wat zou je moeten opgeven om je volledig op deze sterkte te focussen?
Strategische richtingen in de metaalbewerking
In de metaalbewerking zie je verschillende strategische richtingen. Bijvoorbeeld:
- One Stop Shop: Je focust op totaaloplossingen, van ontwerp tot eindproduct.
- Online Self-Service: Alles gaat via een platform, zonder persoonlijk contact.
- Unieke Expertise: Je specialiseert in complexe, gecertificeerde projecten.
- Supersnelheid: Je levert sneller dan wie dan ook, misschien zelfs terwijl de klant wacht.
- Verhuur Model: In plaats van producten lever je toegang tot productiemiddelen.
Het kiezen van zo'n richting betekent ook dat je andere opties loslaat. Een One Stop Shop zal waarschijnlijk geen razendsnelle leveringen doen. Een specialist in unieke projecten zal geen grote series standaardwerk aannemen.
Smith vat het mooi samen:
"Strategy is a blueprint for how you operate, top to bottom."
Je strategie bepaalt niet alleen je marketing, maar elk aspect van je bedrijf. Van de machines waarin je investeert tot de mensen die je aanneemt.
De grote vraag
De grote vraag is dus: wat is jouw unieke superkracht? Waar ben jij zo goed in dat klanten speciaal voor jou kiezen?
En nog belangrijker: wat ga je niet meer doen om die superkracht alle ruimte te geven?
Onthoud: een echte strategie maakt keuzes mogelijk. Als jij een duidelijke keuze maakt in wat je wel en niet doet, maak je het voor klanten makkelijker om voor jou te kiezen.