Een van de belangrijkste dingen die een ondernemer kan doen, is ervoor zorgen dat het bestelproces efficiënt en gebruiksvriendelijk is.
Als je nadenkt over de manier waarop klanten ontwerpen, offertes aanvragen en bestellingen plaatsen, zul je al snel merken dat dit proces vaak tijdrovend en veel handmatig werk is. Dit kost jouw klant tijd en geld.
Aan de andere kant wil je zelf ook zo makkelijk mogelijk meer verkopen. Maar dat kan eigenlijk alleen als je ook een efficiënte orderinvoer hebt. Je kunt niet altijd een werkwijze afdwingen, bijvoorbeeld een Excel-lijst laten invullen of alles via een portal laten lopen. Soms past dit niet bij de vraag.
Succesvolle bedrijven hebben geleerd om softwareoplossingen te ontwerpen op basis van hoe hun beste klanten werken, in plaats van zich intern uitsluitend op efficiëntie te concentreren. Als het proces voor hen gemakkelijk is, bespaart het een enorme hoeveelheid tijd en middelen en zullen ze meer willen bestellen.
Het punt is
Om concurrerend te blijven, is het belangrijk om de behoeften van een klant te identificeren en een actieplan te ontwikkelen om hieraan te voldoen. Welke producten ze willen, hoe deze ontworpen worden, welke data deze hierbij hebben en welke informatie ze nodig hebben voordat ze een bestelling kunnen plaatsen.
Een klantgerichte ontwerpaanpak bespaart beide partijen veel werkdruk en verbetert de samenwerking op lange termijn. Kijk daarom eerst naar de klant en het eindproduct voordat je een nieuwe software overweegt.