Wanneer het druk wordt of wanneer je energie richt op een speciaal project, is het gemakkelijk om uit balans te raken en niet genoeg aandacht te besteden aan andere belangrijke aspecten van je bedrijf of leven.
Als je te veel focust op het digitaliseren van specifieke onderdelen van je bedrijf zonder dat je het echt resultaten oplevert, geldt hetzelfde.
Ben je bijvoorbeeld te druk bezig met het papierloos maken van de werkvloer terwijl verkoop en werkvoorbereiding meer aandacht zouden moeten krijgen met als gevolg dat er verkeerde dingen verkocht worden en het alsnog spaak loopt in de productie?
Hoewel focus nodig is om dingen voor elkaar te krijgen, kan te ver gaan leiden tot frustratie en stagnatie, wat resulteert in tunnelvisie.
Op dit punt is het tijd om een "helikopterview" van je voortgang te nemen om de zaken weer in balans te brengen.
Slimme fabrieken zijn als een fietswiel
Het concept "Wheel of Life" werd ge茂ntroduceerd in de jaren zestig en wordt veel gebruikt door coaches.
Kortom: stel je voor dat je bedrijf draait als een fietswiel.
Wanneer het wiel soepel en gelijkmatig draait, bouwt het snelheid op en cre毛ert het momentum, waardoor het bedrijf soepel blijft draaien. Kortom, het bedrijf loopt op rolletjes!
Als het wiel echter niet in balans is, zal het moeilijk zijn om snelheid op te bouwen, wat resulteert in een hobbelige rit. Als 茅茅n of meerdere spaken van het wiel te klein zijn, zul je achterlopen op de concurrentie.
De 6 spaken van de digitale fabriek
Je kunt het ook op die fiets gebruiken om een slimme fabriek te beoordelen.
- Verkoop en Prijsstelling: Hoe worden prijzen slim bepaald? Trek je de juiste klanten aan via marketing kanalen en portals/hubs? In hoeverre is dit proces geautomatiseerd?
- Engineering en werkvoorbereiding: In hoeverre is het CAD-databeheer georganiseerd? Zijn er geautomatiseerde workflows om van 3D-STEP assemblies naar BOM鈥檚 (stuklijsten) en productiebestanden te gaan?
- Planning: Plan je al met real-time data die is afgestemd op de werkelijke capaciteit? Kun je historische data gebruiken om je planning beter te maken? Kan dit allemaal automatisch?
- Data en Business Intelligence: Heb je al een goed systeem om de waarde van je gegevens te maximaliseren? Weet je bijvoorbeeld waar je de meeste omzet genereert? Kun je inzichten halen uit je data over je klanten?
- Papierloze Werkvloer: Kunnen medewerkers al hun informatie al digitaal inzien? Wordt kwaliteit automatisch en gemakkelijk toegankelijk geregistreerd? Kunnen de machines communiceren met de softwaresystemen, zodat papier overbodig wordt?
- Administratie en ERP: Zijn de doorgaande administratieve processen geautomatiseerd? Zijn er koppelingen met alle personeelsgerelateerde zaken, zoals personeelszaken, boekhouding en logistiek?
"Hoe soepel zou mijn rit zijn als de wielen de score van hierboven zouden vertegenwoordigen?"
(bron afbeelding: Art of Living)
Aan de slag
Nu je hebt geleerd over het Wiel van Slimme Productie en de zes verschillende segmenten, is het tijd om je eigen versie van het wiel te maken.
Gebruik de zes segmenten - Sales en Pricing, Engineering en WVB, Planning, Data en Business Intelligence, Paperless Shop Floor, en Administratie en ERP - om een visuele weergave te maken van de verschillende aspecten van jouw bedrijf.
Beoordeel elk segment op een schaal van 1 tot 10 om de digitale volwassenheid van je bedrijf in elk gebied te evalueren. Identificeer de segmenten waar je bedrijf sterk in is en die waar verbetering nodig is.
Veel succes en veel fietsplezier!
PS Hulp nodig? Een belafspraak plan je gemakkelijk in mijn agenda!