Digitalisering kan een geweldige manier zijn om de efficiëntie te verbeteren en tijd en geld te besparen, maar alleen als het goed wordt voorbereid en uitgevoerd. Digitalisering kan echter ook leiden tot fouten en tijdverspilling als het niet correct wordt uitgevoerd.
Hier zijn vier valkuilen die je wilt vermijden:
“Er zijn nu even belangrijkere zaken.”
Bij een groot digitaliseringsproject kan het lastig zijn om de eindstreep te zien. In het begin is er veel enthousiasme, maar dit neemt snel af naarmate andere prioriteiten beginnen toe te dringen.
Het is duidelijk dat onvoltooide projecten kapitaalvernietiging betekenen. Alle tijd en moeite die in het project wordt gestoken, gaat immers verloren als het uiteindelijk niet wordt voltooid.
Een valkuil bij het digitaliseren van een bedrijfsproces is dat je de behoeften van jouw bedrijf niet goed genoeg begrijpt. Bouw of koop je te haastig, en je zou meer problemen kunnen introduceren dan je oplost.
“Het kan wel even tussendoor.”
Het is een veelvoorkomend probleem dat digitalisering tegelijk met veel andere taken wordt uitgevoerd. Dit leidt ertoe dat het personeel zich overweldigd voelt en met allerlei kleine stukjes jongleert.
Het kan ook leiden tot fouten als medewerkers zich snel een weg door het project proberen te banen zonder de tijd te nemen om het zorgvuldig te doen.
“We moeten gewoon maar beginnen.”
Al te vaak worden digitaliseringsprojecten uitgevoerd zonder dat duidelijk is wat er echt nodig is. Dit kan ertoe leiden dat onnodig tijd en geld wordt verspild aan onnodige acties en dat bedrijven pas gaandeweg uitzoeken wat ze nodig hebben.
Om deze verspilling te voorkomen, is het essentieel om de tijd te nemen om het proces dat wordt gedigitaliseerd te zien en te begrijpen.
“Bob regelt dat, want hij weet het meeste van IT-zaken”
Digitalisering is niet alleen software, maar ook processen. Het begint meestal vanuit een IT-perspectief, maar moet ook worden afgestemd op de bestaande en beoogde werkwijze van mensen of systemen in de dagelijkse business.
Als je dit niet doet, kan dit leiden tot frustratie bij het personeel dat het nieuwe systeem probeert te gebruiken, en kan het zelfs leiden tot het mislukken van het digitaliseringsproject.
Deze valkuil wordt vaak veroorzaakt door bedrijfsprocessen en IT-systemen afzonderlijk te beschouwen, wanneer ze met elkaar verbonden zijn en elkaar moeten helpen.
Mensen met de behoefte aan verbetering en de makers van de digitaliseringsoplossing spreken een andere taal, met misverstanden en negatieve gevolgen tot gevolg.
Het punt is
Om bovengenoemde valkuilen te vermijden, moet er een goed plan worden gemaakt en gestructureerd worden uitgevoerd. Dat begint bij goed vooronderzoek. Heb je daar hulp bij nodig, plan dan een kennismaking in.