Herken je dit?
Je wilt dit jaar stappen zetten om de omzet te verhogen, de levering te verbeteren en productie-uitval te verminderen en tegelijkertijd de winst te optimaliseren.
Vervolgens breng je het team bij elkaar in een vergaderruimte om een plan op te stellen en te vragen: "Hoe gaan we het aanpakken?" Je merkt echter dat niemand precies kan vertellen waar je moet optimaliseren.
Gesuggereerd wordt dat de oorzaken liggen bij de achterhaalde werkwijze van de klant, het niet goed functioneren van de machines, de onbetrouwbare leveranciers en de competentie van de mensen op de werkvloer.
Indien medewerkers worden geïnterviewd zullen ze direct "hun straatje schoonvegen" uit gewoonte, om niet geïdentificeerd te worden als de oorzaak, ook al weten we nog niet precies wat het probleem is.
Het probleem:
Niemand weet precies wat er moet gebeuren, omdat er geen beslissingen worden genomen op basis van data. Er mist een centrale bron van waarheid.
Weet jij precies hoeveel winst je maakt per order? Hoe betrouwbaar zijn uw leveranciers en wat betekent dit voor de levertijden? Kun jij aangeven waar kwaliteitsproblemen ontstaan? Waar blijven order te lang hangen? Zitten hier patronen in?
In plaats van gerichte acties komen er afspraken als “we gaan het werk beter verdelen”, “we gaan onze planning vaker updaten”, “we gaan sneller reageren op offertes”, en “we gaan 5S-trainingen geven voor de medewerkers op de vloer”, enz.
Dit kost allemaal tijd en geld, maar of het nuttig zal zijn, is gissen.
Het punt is: Zonder datagedreven beslissingen is het onmogelijk om effectief te verbeteren.
De oplossing?
Maak van dit jaar je datajaar. Analyseer, integreer en optimaliseer op basis van heldere informatie in plaats van te vertrouwen op onderbuikgevoel.
Dit begint met het bepalen van de belangrijkste indicatoren die wijzen op succes. Je koppelt de data van alle softwaresystemen in één dashboard, en brengt vervolgens de “olifantenpaadjes” en afleidingen in kaart om te focussen op verbetering.
Dit jaar lanceer ik een nieuw programma waarmee je voor elk merk software binnen drie maanden de vijf belangrijkste indicatoren van je bedrijf kunt volgen in een overzichtelijk dashboard. Wil je er meer over weten? Plan een gratis eerste adviesgesprek.