De gemakkelijkste en betrouwbaarste keuze is meer waard in de ogen van een koper. Overweeg je te investeren in betere klantenservice, onthoud dat de winst niet alleen in productiviteit, verbetering ligt.
Uitleg:
Bob werkt bij een machinebouwbedrijf, dat actief is voor de agrarische industrie. Hij is daar verantwoordelijk voor de inkoop. Hij heeft een belangrijk project onder zijn hoede en dat moet goed en snel geregeld worden.
De engineers leveren hem een tekenpakket dat is gegenereerd vanuit het CAD-systeem, STEP-bestanden en misschien enkele PDF’s. Inhoud van het werk: voornamelijk wat gezet plaatwerk in verschillende materialen en soorten, diverse aantallen en het e.a. aan nabewerkingen.
Hij begint de zoektocht naar een geschikte leverancier.
Via de centrale ERP stuurt hij automatisch zijn RFQ naar 5 partijen.
Na 2 werkdagen zijn dit de reacties:
- 1)… “Vul a.u.b. onze Excel bestellijst in. Heb je ook een DXF?.. en kant tekening in PDF?”
- 2)… “De prijs is ongeveer €15.000, levertijd in overleg.”
- 3)… “Bedankt voor je mail, we proberen het binnen 3-5 werkdagen te verwerken”
- 4)… (… geen reactie)..
- 5).. “Hier is een link naar je digitale offerte te openen via het portal. Je account is al geactiveerd. De levertijd en prijs die je kiest in het portal is gegarandeerd.”
Welke leverancier denk je dat Bob zou kiezen? En hoeveel meer zou Bob bereid zijn te betalen voor hetzelfde inhoud van werk? En hoe vaak denk je dat Bob in de toekomst verzoeken naar de andere bedrijven zal sturen?
Het punt is:
De gemakkelijkste en meest betrouwbare keuze is meer waard in de ogen van een koper. Overweeg je te investeren in betere klantenservice, onthoud dat de winst niet alleen in productiviteit verbetering ligt.