(Zorg ervoor dat je afbeeldingen in deze e-mail kunt zien)
De S-curve is een grafiek die een algemeen groeipatroon laat zien. Technisch gezien wordt deze curve logistieke groei genoemd.
Het patroon werd oorspronkelijk ontdekt in de populatiebiologie, maar het is bijna universeel, minstens zo flexibel als de bekende (maar soms verrassende) 20-80-regel.
(80/20 staat ook wel bekend als het Pareto-principe, dat stelt dat 20% van je acties 80% van je resultaten uitmaken)
(Bron: Researchgate)
In de wereld van digitalisering zie je vooral bij softwareleveranciers veel S-curves:
- Als een bedrijf net begint, is er nog geen ideale flow of product. Er is nog een trage ontwikkeling omdat er weinig kapitaal is en klanten nog niet veel met de oplossing werken.
- Dit wordt vaak gevolgd door een plotselinge, snelle groei waarin de markt snel wordt betreden. Hier worden snel nieuwe features toegevoegd die het voor de gebruiker zeer waardevol maken. Dit is vaak de meest innovatieve periode waarin iedereen ineens overstapt.
- Na de snelle groei ontstaat er enige volwassenheid. Meestal zullen de oprichters nu hun bonussen uitkeren, eventueel de tent verkopen. Er worden nu minimale aanpassingen aan het systeem gedaan en de grootste zorg is nu om bestaande klanten zo lang mogelijk te behouden, om zo de omzet te maximaliseren. Er wordt nu ingezet op extra geldstromen zoals consultancy, extra modules en andere diensten te verkopen. Maar weinig echte innovatie.
- Na deze periode wordt een systeem vaak wel onderhouden, maar niet meer ontwikkeld.
Iedere fase heeft voordelen en nadelen voor jou:
In het begin krijg je veel aandacht en kan je een vernieuwer zijn. In de latere fase is er echter meer stabiliteit en zekerheid. De kosten lopen vaak op en verouderde systemen worden niet meer ontwikkeld, waardoor het moeilijk is om te groeien. Hoe langer je uitstelt om te vernieuwen, hoe duurder de stap wordt.
Het punt is:
Als je een innovatieve speler wilt zijn, zul je moeten werken met een partij die ook in deze levensfase zit.
Als je wilt presteren, moet je schakelen naar partijen en oplossingen die in de juiste fase zitten.
Innovators springen voortdurend van de ene curve naar de andere.
Dit geldt ook voor technieken, softwaretypes, carri猫res, soorten klanten die je wilt helpen, echt alles!
(Bron: Accenture)