In heel West-Europa hebben we een vergrijzende bevolking. Vooral familiebedrijven en bedrijven die al tientallen jaren actief zijn, merken het probleem het meest:
- Het huidige personeel wordt ouder en heeft moeite om de IT bij te houden.
- Jongeren stappen steeds minder vaak techniek, en als ze dat doen, studeren ze langer en meer gericht op management. Dus minder nieuwe instroom.
Het resultaat: de groei wordt belemmerd door een gebrek aan goed geschoold personeel.
Dus, hoe leg je de kennis en ervaring vast van vakmensen die weten hoe ze soms wel 30+ processtappen moeten doorlopen om tot een eindproduct te komen?
Het antwoord daarop is simpel, maar niet gemakkelijk: maak processen eenvoudiger.
Pas daarna kun je gaan nadenken over het automatiseren en het toepassen van algoritmes.
Maar dat is niet alles - voor beide hierboven genoemde problemen zijn er nog twee antwoorden.
- Om huidige medewerkers mee te krijgen met IT, moet je het systeem gebruiksvriendelijker maken. Minder klikken, minder acties en eenvoudigere workflows. Geen lange spreadsheets, maar eenvoudige tablet apps etc. Bijvoorbeeld via moderne shopfloor control.
- Jongere medewerkers aantrekken: maak je bedrijf moderner, bied betere werkafspraken, geef meer vrijheid om te experimenteren en bied perspectief voor meerdere jaren ontwikkeling naar dat managementniveau.
Het punt is:
Vakmanschap is de kern van je bedrijf, maar het moet wel modern en digitaal worden.
En om iets te digitaliseren, moet je eerst de workflows stroomlijnen. Een slecht analoog proces wordt een slecht digitaal proces als je het niet opnieuw ontwerpt. Een flitsende website vervangt geen cultuuromslag. En een cultuuromslag regel je niet op vrijdagmiddag.
Kortom, een effectieve digitale transformatie verandert de kern van het bedrijf en is meer dan alleen van papier naar digitaal gaan.