Als een onderdeel van het proces niet goed gaat, ligt het voor de hand om naar een specifieke oplossing te zoeken. En vaak vergeten we dan het grote geheel.
Als het bijvoorbeeld gaat om het maken van offertes, zoek je waarschijnlijk een oplossing voor dit ene probleem, maar wat vergeten wordt is hoe dit samenwerkt met andere systemen in de fabriek, bijvoorbeeld de ERP- of CAM-software.
In de loop van de jaren heb ik tientallen ondernemers gesproken en heb ik vaak hetzelfde verhaal gehoord over hun softwaresystemen. Het gaat meestal ongeveer als volgt:
“We zijn ongeveer 2 jaar geleden begonnen met pakket X. Op zich is het een mooie oplossing, maar we moeten de uitkomst (offertes) nog overtypen in de andere systemen, zoals ERP en CAM. We hebben geprobeerd het te automatiseren, maar onze ERP-leverancier vraagt om data die het huidige systeem niet kan leveren.”
De conclusie is dan ook vaak dat het huidige systeem te snel is gekozen en dat er nu een ander pakket moet komen dat kan integreren
Het punt is
Wanneer je een nieuwe tool of stuk software tegenkomt, is het gemakkelijk om de eenvoudigste of goedkoopste oplossing te kiezen, maar soms kom je er later achter dat het helemaal niet toekomstbestendig is. Daardoor gaat er veel tijd en geld verloren.
Voordat je in een dergelijke oplossing investeert, wil je vragen stellen over langetermijnresultaten en -plannen. De softwareoplossing moet het startpunt of verlengstuk zijn van een digitale fabriek.