Plaatwerk is overal om ons heen. In ons dagelijks leven, op het werk, in de machines die ons voedsel maken en bezorgen, en zelfs in de machines die machines maken… ook in de TeslaBot coming soon...
(Foto uit Tokio, Japan voor mijn laatste business trip.)
Plaatwerk is dus niet alleen het snijden van platen.
Het is een combinatie van talloze hightech technieken die dunne plaat en dunwandige buis omzetten in fantastische eindproducten.
Toch hebben de meeste plaatbewerkingsbedrijven moeite om succes te behalen met digitale transformatie, vooral als ze in het verleden enig succes hebben gehad met softwaretrajecten.
Ze raken dan in de war als het gaat om de vierde industriële revolutie.
Hoe komt dat?
Dit komt doordat de meeste plaatwerkbedrijven maatwerk leveren. In het Engels wordt het ook wel een jobshop-omgeving genoemd.
Het meeste van ons werk is uniek voor een klant. Niet voor iedereen één product, maar iedere klant heeft zijn eigen producten en wensen. Vaak in tientallen of honderden combinaties en uitvoeringen. En we maken het meestal alleen bij gegeven order.
Dit terwijl de meeste Industrie 4.0-adviezen zijn gebaseerd op grote series, vaak dezelfde of slechts enkele producten en continue productie. Een totaal andere klantvraag.
Om de zaken nog ingewikkelder te maken, is plaatwerk een subset van de maakindustrie wat een subset van algemene productie is. En dus geen standaard procesindustrie, zoals olie en gas, iets waar de focus ligt op de meeste industrie 4.0-initiatieven.
Zoek je software of consultancy voor de maakindustrie, dan krijg je ook een te breed antwoord. De maakindustrie omvat alles, van de lokale kledingmaker tot de lokale snijboer tot bedrijven ter grootte van ASML.
Op deze manier is er een grote kloof tussen de standaard Industrie 4.0-modellen en productiesoftwareoplossingen van grote namen.
Als je het standaardadvies van zo'n model gaat volgen, dan installeer je overal in je fabriek sensoren. Dat is natuurlijk waardevol, maar in de job-gebaseerde aanpak, is de kritische schakel eerst de werkvoorbereiding: de mensen, de processen en combinatie van tools.
Die sensoren komen later pas aan bod.
Hoe het wel moet
Bij slimme plaatwerkbedrijven begint een echte Industrie 4.0-fabriek met opleiding en strategie. Je werkt vanaf de klant naar de fabrieksvloer en niet andersom.
Ook in superuitzonderlijke situaties, zoals wanneer je tientallen machines dagen achterelkaar hetzelfde product laat snijden, bijvoorbeeld in de automotive productielijn, blijft flexibiliteit een troef voor de komende periode.
Dus ook hier: begin bij de klant en zoek naar manieren om hun proces soepeler, betrouwbaarder en prettiger te maken. Hierdoor kunnen we meer bestellen met minder moeite. En dus betere winst voor jou.