Binnen Industrie 4.0 is connectivity een belangrijke pijler: het verbinden van het digitale aan onze fysieke wereld. Maar hoe zit het uw klanten? In dit artikel leert u hoe met een portal ervoor kunt zorgen dat uw klanten zich verzorgd voelen — en nog geld bespaart ook.
Klantportals bieden klanttoegang tot belangrijke bedrijfseigen bedrijfsinformatie zoals bestelgeschiedenis, lopende opdrachten, klant accountinformatie, verzendadressen, eerdere facturen, prijsopgaven, kredieten, kredietlimieten en vele andere bronnen.
Kort gezegd, deze geven antwoord op vragen zoals:
Binnen Industrie 4.0 is connectivity een belangrijke pijler: het verbinden van het digitale aan onze fysieke wereld. Maar hoe zit het uw klanten? In dit artikel leert u hoe met een portal ervoor kunt zorgen dat uw klanten zich verzorgd voelen — en nog geld bespaart ook.
Klantportals bieden klanttoegang tot belangrijke bedrijfseigen bedrijfsinformatie zoals bestelgeschiedenis, lopende opdrachten, klant accountinformatie, verzendadressen, eerdere facturen, prijsopgaven, kredieten, kredietlimieten en vele andere bronnen.
“Is mijn order juist in ontvangst genomen?”
“Wanneer is de geplande leverdatum van de order?”
“Waar kan ik mijn pakbon of opleverdocumentatie vinden van de opdracht?”
“Welke facturen moet ik nog betalen?”
Dit concept is voor ons als consument al lang bekend, er worden dagelijks al voor miljoenen euro’s per dag besteld op sites zoals Bol.com, Amazon.com, Coolblue.n l maar ook veel niche leveranciers hebben al dergelijke oplossingen .
In de maakindustrie zit dit op dit moment nog heel anders, slechts een beperkt deel van de bedrijven heeft een moderne & functionele portal. De redenen hiervoor verschillen sterk.
Een recente enquête heeft aangetoond dat twee van de drie zakelijke klanten selfservice kiest over de complexiteit om hun problemen telefonisch aan een vertegenwoordiger / receptionist uit te leggen [1].
Vroeger was een argument hiervoor de kostenpost, en dat dit uitsluitend voor de ‘grote spelers’ beschikbaar was. Dit is tegenwoordig met de opkomst van nieuwe technologieën niet langer het geval (hier later meer over). Andere geloven dat het ‘persoonlijke contact’ belangrijker is.
Waarom ieder maakbedrijf een portal nodig heeft?
De klant is koning toch?
Dus dat betekend dat meer dan 60% van alle communicatie in principe overbodig is. Het is daarnaast aangetoond dat 28% van alle tijd van kantoormedewerkers besteed wordt aan reactieve acties omtrent e-mail en telefoon. [4] Er valt dus veel winst te halen.
Dit zelfde onderzoek beschrijft ook dat 75% van alle klanten selfservice meer op prijs stellen dan live-service in iedere vorm, en Forrester Research (de onderzoekers) vonden dat bedrijfsinkopers nu overwegen of de leveranciers hun online ervaringen aangenaam en gemakkelijk makken als een significante factor om te kiezen waar zij zaken mee doen. [2]
Als u uw klanten met 24/7/365 service voorziet in de vorm van selfservice, maakt u daarmee veel personeelstijd vrij, verminderd u de operationele kosten en geeft u zelfs de klanttevredenheid een boost.
Hoe vaak komt het nu niet voor dat een van uw medewerkers gestoord wordt tijdens hun werk, maar vaak de klant niet verder kunnen helpen, waardoor er frustratie aan beide kanten ontstaat, terwijl het probleem in de eerste plaats gemakkelijk geautomatiseerd had kunnen worden?
Maakbedrijven kunnen in kosten besparen, betere klantervaringen bieden en ongekende operationele effectiviteit behalen door een ERP-gekoppelde portal te bieden aan hun klanten.
De eerste stap naar uw klantportaal
Een effectieve en portal hoeft niet complex te zijn, en daarmee ook niet duur. De kunst zit in het maken van beslissingen wat er voor uw klant toe doet. Als u een modern ERP-systeem heeft, is de kans groot dat deze een API of SDK biedt, waarmee data op een beveiligde manier uitgewisseld wordt. Er zijn tegenwoordig standaard data-platformen beschikbaar of ERP-afgestemde frameworks.
Daarnaast is het vaak ook mogelijk om rechtstreeks uit uw database gegevens op het web te publiceren via een webservice. Laat uw begeleiden door een ervaringsdeskundige, en betrek uw ERP-leverancier hierbij.
Voor vrijblijvend advies kunt u mij bereiken op www.vanenkhuizen.com — Ik help u graag verder samen met mijn netwerk van jonge, slimme en professionele ontwikkelaars.
Luke van Enkhuizen
Smart Factory Consultant / Industry 4.0 / Digital Transformation / Blockchain Enthusiast
Originally published at https://www.linkedin.com on August 18, 2018.