Weten wat je wilt, is een functie van wat je weet.
Als je visie niet breed genoeg is, kun je alleen dingen vragen en problemen oplossen waar je je bewust van bent.
Dit betekent ook dat onervaren bedrijven niet gekwalificeerd zijn om hun eigen digitale transformatietraject te leiden en een derde partij nodig hebben om hen te helpen.
Het volgende spreekwoord past hier bij:
Zij hebben de klok hooren luiden, maar weten niet waar de klepel hangt.
(d.w.z. hij heeft iets van de zaak vernomen, doch het rechte, het fijne weet hij er niet van)
Als je aan je slimme fabriek gaat werken, weet je vaak nog niet genoeg over de mogelijkheden van digitale transformatie.
Je hebt wellicht een richting in gedachten, of weet wat je vooral niet wilt, maar hebt moeite om de mogelijkheden te bevatten. Daardoor is het doel vaak vaag, of erger: de lat wordt te laag gelegd.
Wat betekent 'slimme industrie' of 'cloudsoftware' eigenlijk? Welke systemen heb je nodig? Hoe herken je een goede oplossing?
Het goede nieuws is dat de leercurve erg steil is. En als je aan de slag gaat, word je al snel slimmer. Heel snel zelfs.
Wat je wilt, verandert in hetzelfde tempo als je kennis toeneemt. Dit komt doordat je nu beter begrijpt wat bij jou past.
Alleen omdat je vandaag iets wilt, wil nog niet zeggen dat je het over zes maanden wilt.
Misschien is het over een jaar overbodig, kan het goedkoper, of had je voor een uitgebreidere aanpak moeten kiezen, etc.
Om hiermee om te gaan, wil je eerst meer inzicht krijgen: kennis opbouwen over de mogelijkheden. Begrijpen waar het bij een digitale fabriek om draait. Wat zijn de echte 'best-practices' etc.
Vervolgens kun je een realistisch plan maken voor korte- en langetermijndoelen en deze evalueren. De kunst is om de gemaakte beslissingen te documenteren, zodat je er ook van kunt leren.
Er is maar 茅茅n manier om het leerproces te versnellen: werken met een ervaringsdeskundige. Hij kan je helpen valkuilen te vermijden, twijfels weg te nemen en je inzicht te geven om wijsheid te vergaren.